هیدروسل یک و دو طرفه

هیدروسل یک و دو طرفه و راه درمان

هیدروسل یک و دو طرفه : با وجود سبک جدید زندگی که امروزه مرسوم می باشد بیماری های مختلف به دلیل سبک زندگی و تغذیه ای بیشتر خود را نشان می دهند، برای همین امر همیشه باید مراقب باشید و تست های پزشکی را در زمان مشخص انجام دهید تا بتوانید از بیماری های مختلف در امان باشید.

هیدروسل یک بیماری مربوط به بیضه می باشد که مردان به آن گرفتار می شوند، هیدروسل ممکن است به صورت هیدروسل یک و دوطرفه خود را نشان دهد، ما در این نوشته قصد داریم تا اطلاعات جامعی را در مورد این موضوع مهم که برای مردان حائز اهمیت می باشد شرح دهیم.

شرح بیماری هیدروسل یک و دوطرفه

هیدروسل یک بیماری مربوط به بیضه ها می باشد که باعث تورم در بیضه می شود. این بیماری ممکن است در خردسالان زیر یک سال نیز دیده شود. سایر افراد معمولا به دنبال التهاب و ضربه مبتلا به این بیماری می شوند. هیدروسل یک و دوطرفه یک ساختمان ایجاد شده از مایع آب دور بیضه می باشد که باعث می شود اسکروتوم، پوست بیضه یا ناحیه کشاله ران متورم شود. این بزرگی و تورم بسیار دردناک و ناراحت کننده است اما به صورت کلی خطرناک نیست.

علت بیماری هیدروسل را می دانید؟

به صورت کلی می توان بیان کرد که علت این بیماری نامشخص می باشد، هیدروسل در بچه های زیر یک سال ایجاد می شود، این بیماری به معنی باز بودن ارتباط شکم با اسکروتوم بوده و قبل از یک سالگی خود به خود محو می شود. این بیماری اگر در طول زمان ایجاد شود به دلیل ضایعه، ضربه و جراحی اسکروتوم می باشد و ممکن است به علت التهاب یا عفونت بیضه به وجود بیاید. بیماری هیدروسل ممکن است ده درصد افراد را مبتلا به سرطان بیضه یا کلیه کند. این فرم از بیماری در هر سنی رخ می دهد ولی برای افراد بالای 40 سال خطرناک تر است.

شناخت علائم بیماری هیدروسل یک و دوطرفه

به طور کلی می توان عنوان کرد که این بیماری علائم خاصی ندارد، زمانی که هیدروسل بزرگ می شود، از نظر شکل و ظاهر بدشکل شده و احساس سنگینی در بیضه ها مشاهده می شود. فرد در هنگام راه رفتن با مشکل رو به رو شده و گاهی تورم، قرمزی پوست و … باعث اختلال در روند زندگی می شود.

هیدروسل یک و دو طرفه

شیوه های تشخیص بیماری هیدروسل

تشخیص بیماری به صورت واضح توسط معاینه بالینی می باشد. در معاینه بیضه اگر بزرگی آن مشاهده شود و پزشک از پشت بیضه نور به پوست بیضه بتاباند می تواند به راحتی این موضوع را تشخیص دهد. این بعاینه به صورت کلی برای بررسی وجود توده در بیضه انجام می شود. زمانی که نور تابیده می شود، مایع اطراف بیضه روشن شده و وجود هیدروسل یک و دوطرفه تشخیص داده می شود. اگر توده وجود داشته باشد نور از مایع رد نمی شود.

عوارض هیدروسل چیست؟

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، این بیماری خطرناک نیست و معمولا نمی تواند بر روی باروری فرد موثر باشد، با این حال ممکن است هیدروسل با یک بیماری زمینه ای در ارتباط باشد و منجر به بروز بیماری های دیگر شود. بیماری هایی که ممکن است زمینه ساز هیدروسل یک و دوطرفه به شرح زیر است:

عفونت یا سرطان بیضه

وجود هر دو حالت ممکن است باعث کاهش تولید اسپرم در فرد شود.

فتق مغبنی

اگر مقداری از روده در دیواره شکم گیر کرده باشد، می توان باعث ایجاد عوارض مهلک و کشنده شود.

درمان بیماری هیدروسل یک و دوطرفه چگونه است؟

به صورت کلی این بیماری خطرناک نیست و درمان پزشکی زمانی شروع می شود که بیماری باعث ایجاد درد، استرس و خجالت در فرد شود. در صورت کم کردن گردش خون در بیضه می توان درمان را آغاز کرد. اگر هیدروسل از نظر اندازه تغییر نکند نیازی به درمان نیست. باید توجه داشته باشید که تخلیه مایع هیدروسل از فرم های درمانی نیست، چرا اگر با سوزن مایع کشیده و هیدروسل تخلیه شود ممکن است مجدد عود کند. در زمان های قدیم از این شیوه استفاده می شده است که کارساز نبوده و بیماری مجدد عود می کرد. روش رایج امروزی باز کردن پوست بیضه و لایه های مختلف آن می باشد. دوره استراحت این بیماری بعد از عمل 2 روز بوده و عمل به صورت سرپایی قابل انجام است. باید این نکته را بدانید که این بیماری در افراد زیر 65 سال نیازی به درمان نداشته ولی در افراد مسن تر نباید بی توجه بود. کشیدن مایع هیدروسل فقط در مردانی که از نظر جسمی ضعیف هستند باید انجام شود.

مراقبت‌های بعد از انجام هیدروسل یک و دوطرفه

پس از جراحی هیدروسل، به مانند سایر عمل ها فرد نیاز به رسیدگی دارد. پس از چند روز از گذشت جراحیفرد  به مدت 2 الی 3 روز نیاز به تخلیه مایع و پانسمان دارد. برای تسکین درد و ناراحتی می توان به توصیه های پزشک عمل کرد. پزشک به صورت معمول برای کاهش تورم بسته های یخ را به شما توصیه می کند. استفاده از محافظ بیضه نیز کارساز است. بعد از عمل پزشک به شما سفارش می کند که برای معاینات بعدی به سراغ وی بروید چرا که ممکن است هیدروسل مجدد برگردد. پس بهتر است پس از انجام عمل به گفته های پزشک متخصص خود توجه کنید تا دوباره گرفتار بیماری هیدروسل یک و دوطرفه نشوید.