درمان واریکوسل یکطرفه و دوطرفه

واریکوسل یکطرفه و دوطرفه چیست ؟ آیا درمان این بیماری با درد همراه می باشد؟ برای تشخیص این بیماری چه باید کرد؟

بدون شک تا به حال بیماری واریس را شنیده اید و آشنایی با این بیماری دارید که در اثر گشاد شدن سیاهرگ ها و خراب دریچه های آنها به وجود می آید در نظر داشته باشید که این بیماری در تمامی بخش هایی از بدن که سیاهرگ وجود دارد احتمال بروز آن نیز به همراه دارد؛ که بیضه ها یکی از قسمت هایی از بدن می باشد که شبکه ای از سیاهرگ های پیچیده به هم در این قسمت وجود دارد که در صورت مواجه شدن اختلالی در سیاهرگ ها واریس سیاهرگهای بیضه ها به وجود می آید که به این نوع بیماری واریکوسل یکطرفه و دوطرفه می گویند.

علل به وجود آمدن این اختلال و واریکوسل بسیار متنوع می باشد واریکوسل می تواند یکطرفه و یا دو طرفه باشد که تفاوت هایی را به دنبال دارند. واریکوسل یکطرفه و دوطرفه یکی از شایع ترین ناباروری در مردان بوده و اختلالی می باشد که سبب وارد کردن آسیب های جدی به بیضه ها می شود.

به طوری که دیگر بیضه ها قادر به تولید منی سالم نبوده و در نتیجه سبب ناباروری می شود. براساس آزمایش های انجام شده می توان گفت افزایش دمای بیضه ها و افزایش استرس اکسیداتیو از علل اصلی پاتولوژی و در نتیجه آسیب رسیدن به بیضه ها در افراد مبتلا به واریکوسل یکطرفه و دوطرفه می باشد. یکی از بهترین روش های درمان این نوع بیماری در بیضه ها واریکوسلکتومی می باشد که جراحی کوچک و بسیار ظریفی بوده و عروق درگیر طی این جراحی مسدود می گردد.

واریکوسل

توجه داشته باشید که این جراحی کمترین ریسک را به دنبال داشته و نیز کمترین احتمال عود مجدد را دارد. البته با این حال که جراحی واریکوسلکتومی روش ایده آل برای درمان واریکوسل یکطرفه و دوطرفه به شمار می آید اما باید وضعیت و شرایط بیمار نیز در این نوع درمان مدنظر واقع شود. واریکوسل یکطرفه و دوطرفه در دو گروه تقسیم بندی می شود:

نوع اولیه : در این نوع هیچ عمل ایجاد کننده ای وجود ندارد و هنوز دلیل مشخص برای این نوع واریکوسل یکطرفه و دوطرفه به ثبت نرسیده است. نوع اولیه عامل عمده واریکس. ل بوده و 90 درصد در سمت چپ می باشد.

نوع ثانویه : این نوع درصد کمی از واریکوسل یکطرفه و دوطرفه را شامل بوده و علل ایجاد آن اغلب توده های شکمی مخصوصا تومورهای بدخیم می باشد که تشخیص این مورد بسیار حیاتی است.

آیا واریکوسل یکطرفه و دوطرفه قابل درمان است؟
برای پیشگیری از ابتلا به واریکوسل یکطرفه و دوطرفه می توان به اصلاح تغذیه اشاره نمود: پرهیز از مصرف غذاهای سودازا و خودداری از پوشیدن لباس های بسیار تنگ، برای جلوگیری از بدتر شدن وضع کنونی بایست از کارهای ایستادنی دوری کرد و برای پیشگیری از این بیماری می توانید سماق و آش سماق و سرکه شیره به مقدار بسیار در وعده های غذایی خود مصرف کنید. این بیماری یکی از شایع ترین بیماری در مردان بوده و حدود 15 درصد از مردانی که در سنین 25 تا 35 هستند به این بیماری مبتلا می شوند.

درمان واریکوسل یکطرفه و دوطرفه از راه جراحی بوده و با ایجاد شکافی به اندازه 3 سانتی متر در بالای کشاله ران تمامی سیاهرگ های طناب قطع می گردد با توجه به این موضوع که برخی از سیاهرگ های بیضه از داخل شکم عبور می کنند و حتی بعضی از مویرگ ها در داخل طناب بیضه قابل مشاهده نمیباشد از این رو احتمال و میزان عود پس از جراحی 10 درصد می باشد.

آیا واریکوسل یکطرفه و دوطرفه علائم مشخصی دارد؟
واریکوسلواریکوسل یکطرفه و دوطرفه از جمله بیماری هایی می باشد که بیمار خود متوجه آن نمی شود و این بیماری به دنبال انجام بررسی ها برای ناباروری تشخیص می شود. البته در مواردی نیز فرد با احساس درد در بیضه های خود و یا احساس سنگینی با مراجعه به پزشک پی به این بیماری ببرد.

افرادی که به طور کلی درد مبهمی در این ناحیه از بدن خود احساس می کنند بایست بدون اتلاف وقت با مراجعه به بیمارستان و کلینیک علت این درد را جویا شوند تا قبل از پیشروی این بیماری در جهت درمان آن اقدامات لازم را انجام دهند. از علائمی که می توان به این بیماری مشکوک شد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• رگ های متسع در داخل کیسه بیضه
  • احساس ناراحتی در بیضه و یا کیسه بیضه