لاپاراسکوپی

جراحی کیست تخمدان با لاپاراسکوپی

جراحی کیست تخمدان با لاپاراسکوپی : یکی از اندام های زنانه تخمدان می باشد که به عنوان دو عضو کوچک در دو طرف رحم شناخته می شود و باعث تولید هورمون های استروژن شده که قاعدگی را به دنبال دارد. در برخی از مواقع کیستهایی در اطراف تخمدان شکل می گیرند.  در عمل لاپاراسکوپی دیگر احتیاج به برش و باز کردن شکم نیست و با یک برش کوچک در شکم و فرستادن دستگاه لاپاراسکوپی به داخل شکم نواحی داخلی شکم و لگن بررسی می شود.

عوامل ایجاد کننده کیست تخمدان

انواع مختلفی از کیست تخمدان وجود دارد. یکی از شایع ترین آن، کیست عملکردی است که در طول دوران تخمک گذاری شکل می گیرد.تشکیل کیست تخمدان زمانی رخ می دهد که تخمک آزاد نشده باشد یا فولیکولی که تخمک در آن شکل می گیرد پس از آزاد شدن تخمک از بین برود. هر کدام از انواع کیست ها دارای درمان های متفاوتی هستند. کیست تخمدان با لاپاراسکوپی قابل درمان می باشد.

نشانه های کیست تخمدان

شاید بتوان به جرات اعلام کرد که کیست های تخمدان بدون نشانه هستند مگر اینکه به منظور آزمایش لگن به پزشک مراجعه کنید. کیست های تخمدان در صورتی که دچار خونریزی یا پارگی شوند ممکن است خود را نشان دهند. در حقیقت، دلیل کیست تخمدان روشن نیست با این حال، عوامل متعددی وجود دارد ،که باعث افزایش خطر کیست های تخمدان می شود اگر علائم زیر در شما دیده شده است بهتر است به پزشک  مراجعه کنید:

• درد یا نفخ شکمی
  • درد مبهم در ناحیه کمر
  • درد در حین رابطه جنسی
  • از دست دادن اشتها
  • قاعدگی دردناک
  • احساس سیری سریع

روش درمان کیست تخمدان با لاپاراسکوپی

زمانی که کیست های تخمدانی با روش های مختلف دارویی قابل درمان نباشد و یا بی شاز حد رشد کنند ، جراحی کیست تخمدان با لاپاراسکوپی تنها راه درمان می باشد.

جراحی کیست تخمدان با لاپاراسکوپی ، یک جراحی با حداقل تهاجم بوده که در آن برش های ریزی بین نیم تا 1 سانتی متر در دیواره شکم ایجاد می شود که از طریق آن لاپاروسکوپ وارد بدن شده و جراح به راحتی می تواند داخل شکم و لگن را ببیند. حفره شکمی به کمک یک گاز پر می شود تا بدین وسیله به راحتی قابل دیدن باشد. جراح با توجه به وضعیت بیمار می تواند به راحتی کیست تخمدان را جدا کند یا اگر نیاز به باروری وجود دارد بدون دست زدن به آن به بیمار کمک کند تا بتواند بارداری را انجام دهد.

جراحی لاپاراسکوپی

هدف از انجام لاپاراسکوپی چیست؟

هدف از انجام لاپاراسکوپی حذف تمامی کیست تخمدان ها می باشد که اگر به صورت جدی نتوان تمامی کیست ها را جدا کرد، تخمدان درگیر در یک کیسه محافظ قرار گرفته و این امکان را فراهم می آورد که کیست را بدون ایجاد و پخش آلودگی و عفونت پاره و سپس خارج کرد. کیست های بدخیم درون تخمدان توسط این روش جداسازی می شود. در مورد کیست های بسیار بزرگ و به ظاهر خوش خیم انتخاب روش جراحی بحث برانگیز می باشد. رویکردهای مختلفی در این مورد وجود دارد که می تواند در برخی موارد پاسخگوی نیاز بیمار باشد. جراحی کیست تخمدان با لاپاراسکوپی یکی از روش های عالی می باشد که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد و مزایای زیادی نسبت به سایر روش ها دارد.

شیوه انجام جراحی کیست تخمدان با لاپاراسکوپی

همانطور که بیان شد بیمار از طریق لاپاروسکوپ معاینه می شود و پزشک مربوطه می تواند شدت بیماری را تشخیص دهد. بیمار در حین انجام جراحی به صورت کامل بی هوش می شود و به صورت نرمال می تواند همان روز به منزل خود برگردد. مزایای این روش نسبت به روش های جراحی سنتی این است که بیمار مدت زمان کمتری پس از عمل جراحی در بیمارستان می ماند. همچنین درد کمتری حس می کند. برش های کوچکی در دیواره شکم ایجاد میشود که ناراحت کننده نیست .

در لاپاراسکوپی به دلیل اینکه بافت تخمدان در امان می باشد ، زخم کمتری ایجاد می شود و چسبندگی کمتر از سایر روش ها میباشد ،  این شیوه بیشتر مورد استقبال افراد قرار می گیرد .