کیست بارتلون

جراحی کیست بارتولن

کیست بارتولن : دستگاه تناسلی زنان دارای پیچیدگی های زیادی می باشد و برای شناخت بیماری های مختلف نیاز به بررسی های زیادی دارد، غده های بارتولن دو غده ترشحی و مخاطی هستند که از اجزای دستگاه تناسلی یک زنان می باشند. معمولا این غده ها کوچک بوده و به اندازه یک نخود می باشد و در حالت عادی قابل مشاهده نیستند .

وظیفه غده ترشح کردن مایعی می باشد که این مایع از طریق لوله های بارتولن وارد واژن می شود و ناحیه مربوطه را مرطوب می کند. گاهی در این قسمت کیست بارتولن دیده می شود .

چه کسانی در معرض کیست بارتولن قرار دارند؟

افرادی که دارای فعالیت های جنسی زیادی می باشند ، افرادی که شریک جنسی متعدد دارند و کسانی که بهداشت فردی و جنسی خود را به صورت کامل رعایت نمی کنند در معرض کیست بارتولن قرار می گیرند.

عفونت غدد بارتولن

میکروب ها به آسانی می توانند غدد بارتولن را آلوده کنند. میکروب های ایجاد کننده عفونت در غدد بارتولن شامل سوزاک و کلامیدیا می باشد. گاهی اوقات میکروب های مدفوع و مقعد نیز باعث ایجاد عفونت می شود. بیماری دارای علائم مختلف می باشد که از جمله آن ها می توان به درد شدید در ابتدای واژن، داشتن رابطه جنسی دردناک و خروج مایع چرکین از غدد بارتولن اشاره کرد. در حالت کلی پزشک برای جلوگیری از پیشرفت بیماری آنتی بیوتیک های مختلف تجویزمی کند.

کیست بارتولن چیست؟

در خیلی از موارد دهانه غده بسته می شود که این امر باعث برگشت ترشحات غده به داخل غدد و در نتیجه ایجاد کیست می شود. به دلیل اینکه ترشحات منجر به ایجاد کیست بارتولن می شود در نتیجه عفونت در کار نمی باشد و باعث ایجاد درد و التهاب نمی شود. بسته به اندازه کیست، درمان های متفاوتی برای این امر در نظر گرفته می شود. در صورت کوچک بودن کیست آنتی بیوتیک های مختلف تجویز می شود و اگر کیست بارتولن بزرگ باشد متخصص از طریق سوزن یا برش باعث ایجاد تخلیه می شود.

نشانه های بیماری کیست بارتولن

به طور کلی می توان بیان کرد که ممکن است بیماری فوق هیچ علائمی نداشته باشد مگر اینکه خیلی بزرگ و یا به صورت عفونی باشد. اگر بارتولن دارای کیست عفونی باشد منجر به آبسه می شود و درد شدیدی را ایجاد می کند که در هنگام راه رفتن فرد را دچار مشکل می کند. در برخی موارد دیده شده است که کیست بارتولن شامل علائم زیر می باشد:

• وجود توده در یک طرف واژن
  • احساس درد در هنگام نزدیکی، نشستن یا راه رفتن
  • تب و لرز

درمان پزشکی کیست بارتولن

به صورت کلی 4 روش برای درمان کیست بارتولن وجود دارد که از آنها می توان به تخلیه جراحی کیست، مارسوپیلیزیشن، برداشتن غدد و مصرف آنتی بیوتیک اشاره کرد. قصد داریم هر کدام از روش ها را به زبان ساده بیان کنیم:

تخیله و جراحی کیست بارتولن

گاهی برای درمان این عارضه نیاز به تخلیه کیست عفونی می باشد که جراحان در این شیوه یک بی حسی موضعی اعمال می کنند. روش کار به این شکل می باشد که پزشک یک برش کوچک روی کیست انجام داده تا چرک آن تخلیه شود. سپس یک کاتتر داخل برش قرار داده می شود تا راه خروجی باز شود و چرک ها قادر به خروج باشند. کاتتر حدود 6 هفته باقی می ماند تا چرک به صورت کامل تخلیه شود.

کیست بارتولن

آنتی بیوتیک برای کیست بارتولن

در صورتی که کیست عفونی باشد و عفونت از راه جنسی اثبات شود، احتمالا پزشک آنتی بیوتیک تجویز می کند.

مارسوپیلیزیشن

مارسوپیلیزیشن یک روش جراحی می باشد که در آن راه های خروجی دائمی حدودا به طول 6 میلی متر برای هر کدام از غده ها تعبیه می شود. این روش بیشتر برای کسانی که کیست بارتولن آنها مکررا عود می کند استفاده می شود. در این روش کار پزشک حدود نیم ساعت به طول می انجامد و پس از آن نیاز به بستری شدن در کلینیک نیست.

برداشتن غدد بارتولن

در مواردی که کیست مقاوم باشند و با روش های گفته شده بهبود پیدا نکند به عنوان آخرین روش درمان استفاده می شود. این جراحی تحت بی هوشی عمومی انجام می شود و عوارض آن به نسبت سایر روش ها بیشتر می باشد.

درمان خانگی کیست بارتولن

در خیلی از اوقات کیست بارتولن نیازی به درمان خاصی ندارد به ویژه زمانی که هیچ علائمی از خود نشان ندهد. گاهی با روش های خانگی و بدون مراجعه پزشک می توان کیست را درمان نمود. یکی از شیوه های آسان برای درمان آن نشستن دراب گرم می باشد. بهتر است این کار را روزی چندین مرتبه برای مدت سه الی 4 روز انجام دهید که این امر باعث پاره شدن و تخلیه کیست می شود. این روش برای کیست های با سایز کوچک تر موثر است.

عوارض کیست بارتولن را می دانید؟

بهتر است بدانید که کیست بارتولن به هیچ وجه باعث مرگ یا بیماری های شدید نمی شود اما در برخی موارد بسیار دردناک است. افرادی که سابقه این مشکل را دارند ، ممکن است دوباره به کیست بارتولن مبتلا شوند. خیلی از افراد که تحت عمل جراحی قرار می گیرند، کمتر دچار عود کیست بارلوتن می شوند. در کل باید بدانید که کیست بارلوتن عوارض زیادی نداشته و جای نگرانی نیست.