جراحی ماموپلاستی یا کاهش سایز سینه

جراحی ماموپلاستی یا کاهش سایز سینه : سینه‌ها علاوه بر دادن صفات زنانه به خانم ها، در اعتمادبه‌نفس و روحیه آنها نیز نقش مهمی داشته باشند اما همیشه مایه رضایت خانم‌ها نیستند. اگرچه اخیرا بزرگ کردن سینه‌ها یکی از اعمال جراحی رایج محسوب می‌شود اما در گروهی از خانم‌ها اندازه بزرگ سینه ها، عاملی ناراحت‌کننده است. به همین دلیل بد نیست درباره جراحی کوچک کردن سینه‌ها نیز اطلاعاتی داشته باشید.
خانم هایی که سینه‌های خیلی بزرگ و افتاده ای دارند ممکن است علاوه بر نارضایتی از اندازه و شکل  سینه هایشان، دچار مشکلات جسمی شوند. این مشکل‌ها از قبیل درد گردن و پشت، تحریک‌ و التهاب پوست زیر سینه و ناراحتی در زمان ورزش کردن است. هرچه این خانم ها سن بیشتری داشته باشند فشاری که گردن و شانه های آن ها متحمل می شود بیشتر می شود و باعث ابتلا به دیسک گردن و آرتروز شانه و گردن می شود، همچنین ریسک عمل جراحی بالا می رود و حتی زمان بیهوشی آن ها افزایش پیدا می کند؛ به همین دلیل بهتر است جراحی ماموپلاستی هرچه سریعتر انجام شود.

ماموپلاستی

عمل ماموپلاستی یا کوچک کردن سایز سینه ها نیز یکی دیگر از جراحی های سینه به شمار می رود که به منظور کاهش سایز سینه ها یا به دلیل تقارن سینه ها انجام می گردد. در طی عمل کوچک کردن سینه، چربی، بافت غدد و پوست از سینه برداشته شده، بافت سینه تغییر شکل داده می‌شود. این عمل اندازه و حجم سینه‌ها را کاهش داده، شکل و افتادگی پستان‌ها را نیز اصلاح می‌کند. عمل کوچک کردن سینه هم برای خانم‌ها و هم برای مردانی که دچار بزرگی سینه‌ها (ژنیکوماستی) هستند توصیه می‌شود. در کل هدف این عمل، ایجاد سینه‌هایی متناسب با سایر قسمت‌‌های بدن است.

برای انجام این عمل انجام سونوگرافی در افراد زیر 40 سال و ماموگرافی در افراد بالای 40 سال ضروری می باشد. همراه داشتن عکس و آزمایشات بیمار در روز عمل، ناشتا بودن بیمار( 6 تا 8 ساعت قبل از عمل )، استحمام کردن شب قبل، به همراه داشتن گن یا سوتین طبی متناسب با سایزتوافقی سینه ها، داشتن همراه الزامیست. جراحی ماستوپلاستی بعد از بلوغ قابل انجام است واگر بیمار سیگار بکشد احتمال وجود عوارض بعد از عمل بالا می رود. اگر فرد بیماری خاصی داشته باشند یا داروی خاصی مصرف می کنند حتما باید پزشک خود را در جریان بگذارند.

بیشترین نگرانی ای که خانم ها برای انجام عمل ماموپلاستی دارند، ماندن جای عمل آن ها می باشد که باید به این نکته توجه کنند که محل عمل آن ها حداکتر تا 6 ماه آینده کاملا محو خواهد شد مگراینکه محل زخم گوشت اضافه بیاورد. ماندگاری این عمل بسیار زیاد می باشد، مگراینکه بارداری بعد از عمل اتفاق بیفتد یا کاهش و افزایش وزن صورت گیرد. درمواردی که بارداری اتفاق افتاده معمولا 6 ماه تا 1 سال بعد از قطع شیردهی عمل ماموپلاستی را انجام می دهند. توصیه میگردد حداقل 1 سال بعد از جراحی بارداری صورت گیرد در این صورت شیردهی بیمارمشکلی نخواهد داشت، حس نوک پستان ها نیز از بین نمی روند و فقط در ابتدای عمل کم می شود و دوباره  ظرف 6 الی 1 سال کاملا به حس اولیه خود برمی گردد.

آیا کاهش وزن بعد ازعمل جراحی ماموپلاستی تاثیری بر روی نتیجه عمل یا زیبایی سینه ها دارد یا خیر؟

در صورتی که کاهش وزن بعد از عمل جراحی حدود 10 الی 15 کیلوگرم باشد سینه ها مقداری کوچکتر و شل تر می شود. بنابراین توصیه می گردد قبل از عمل جراحی کاهش وزن صورت گیرد تا نتایج ماندگارتری از عمل جراحی حاصل شود.

کاهش سایز سینه

خطرات و عوارض ماموپلاستی

جراحی ماموپلاستی، مانند جراحی های دیگر با خطرات و عوارضی همراه است که برخی از خطرات ماموپلاستی از این قبیل می باشد :

• تغییر در حس سینه یا نوک آن که ممکن است موقت یا دائمی باشد
  • خطرات  و عوارض بی هوشی
  • اشکال در ترمیم زخم
  • ناقرینگی سینه ها
  • سفتی بیش از حد سینه ها
  • تغییر رنگ پوست ، تورم وکبودی
  • مرگ بافت چربی عمقی پوست
  • مشکل یا ناتوانی در تغذیه با شیر مادر
  • تفاوت اندازه، شکل و تقارن سینه های چپ و راست پس از جراحی های ماموپلاستی
  • احتمال نیاز مجدد به جراحی

فیلم جراحی ماموپلاستی  کاهش سایز سینه :

در صورت بروز علائم زیر بعد از ماموپلاستی فورا به پزشک مراجعه کنید:

خروج ترشحات از محلی که برش جراحی وجود دارد.
علائم اولیه عفونت مانند قرمزی، حساسیت به درد و تورم غیر طبیعی محل جراحی یا تب
باز شدن بخیه قبل از زمان موعد برای کشیدن آن ها
مواردی که باید بعد از عمل جراحی رعایت شود:

در روزهای اول باید از خم‌شدن، زورزدن و بلند کردن اجسام خودداری گردد زیرا ممکن است سبب تشدید تورم و خون‌ریزی شود. بهتر است تا چند هفته بعد از عمل از سوتین و گن های مخصوص استفاده شود. بخیه 7 تا 14 روز پس از عمل با نظر جراح به تدریج برداشته می‌شود.