جراحی لوزه

جراحی لوزه و آدنوئید | علائم و درمان

جراحی لوزه و ادنوئید : شاید تا به حال افرادی را دیده اید که در هنگام خوابیدن خروپف می کنند، این موضوع در بزرگسالان بسیار شایع تر می باشد اما در برخی از موارد ممکن است در برخی کودکان نیز دیده شود. اختلال خواب در خردسالان دلایل مختلفی دارد که نیاز به بررسی دارد.

لوزه و ادنوئید متورم شده یکی از علت های اصلی اختلال خواب در خردسالان است که شامل آپنه خواب می شود. به صورت کلی می توان بیان کرد که آپنه خواب به معنی توقف غیرعادی در تنفس در هنگام خوابیدن می باشد که قابل درمان است. جراحی لوزه و ادنوئید می تواند یکی از راه های اصولی برای بهبود عملکرد خواب باشد. در این نوشته می خواهیم در مورد این موضوع مطالب جالبی را شرح دهیم.

عملکرد لوزه و ادنوئید در بدن چیست؟

لوزه و ادنوئید به عنوان بافت های لنفاوی می باشند که بخشی از دایره بافتی در گلو بینی را شکل می دهند. تنفس از این طریق از داخل بدن عبور کرده و وارد آن می شود. اگر لوزه و ادنوئید برداشته شود هنوز هم به اندازه کافی بافت لنفاوی در بدن وجود داشته تا به تقویت سیستم ایمنی کمک کند. گاهی بیماری ها آنقدر بالا هستند که می توانند به راحتی این بخش را نابود سازند. اکثر موارد این امر به دلیل ویروس ها رخ می دهد. در این موارد نوشیدن مایعات می تواند به بهبود لوزه و ادنوئید کمک کند.

چه مواردی بر لوزه و ادنوئید تاثیر می گذارد؟

به صورت کلی باید بیان کرد که عفونت های مکرر گلو و گوش و همچنین بزرگی قابل توجه یا انسداد گلو می تواند باعث ایجاد این امر شود. آبسه های اطراف لوزه ها، التهاب های مزمن لوزه و عفونت شیارهای کوچک درون لوزه ها از مواردی است که باعث ایجاد شکل بدبو در گلو می شود. این امر می تواند لوزه و ادنوئید را درگیر خود کند و آنها را دردناک سازد.

علائم عفونت موجود در لوزه شامل موارد زیر می باشد:

• لوزه های بیش از حد قرمز
  • پوشش سفید یا زرد روی لوزه
  • تغییر صدای مختصر به دلیل تورم
  • گلودرد پیاپی
  • مشکل در بلع
  • تورم غدد لنفاوی
  • تب و تنفس بد بو

علائم عفونت موجود در ادنوئید شامل موارد زیر می باشد:

• تنفس از راه دهان به جای تنفس از راه بینی
  • قطع صداهای بینی زمانی که شخص صحبت می کند
  • عفونت های مکرر گوش
  • خرخر در هنگام خواب
  • تنفس صدادار در طول روز
  • آپنه خواب و خروپف در هنگام خوابیدن

جراحی لوزه

جراحی یا برداشتن لوزه و ادنوئید چه خطراتی برای کودک دارد؟

یکی از راه های درمان این بیماری برداشتن لوزه می باشد که یک امر مزاحم محسوب می شود. اما در نظر داشته باشید که هر جراحی دارای خطرات خاص خود است. جراحی فوق به کمک لیزر یا قطع سرد انجام می شود. تفاوت های زیادی در بین روش های گفته شده وجود ندارد اما روش قطع سرد به گونه ای می باشد که درد کمتری احساس می شود. ارزیابی های انجام شده در این زمینه نشان می دهد که این جراحی با خطرات نسبتا اندکی همراه است. تا قبل از یک سالگی به دلیل وجود خطرات بیشتر بهتر است جراحی صورت نگیرد اما زمانی که کودک دو ساله شد یا وزن وی بیش از 12 کیلوگرم شد امکان جراحی وجود دارد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم ؟

زمانی که علائم بیماری مانند بزرگی لوزه و ادنوئید دیده شد بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک با معاینه می تواند شدت بیماری را تشخیص دهد. روش های اولیه برای بررسی لوزه و ادنوئید شامل موارد زیر می باشد:

• تاریخچه پزشکی بیمار
  • معاینه بالینی
  • کشت گلو
  • عکسبرداری اشعه ایکس
  • تست های خون

چگونه بیماری لوزه و ادنوئید درمان می شود ؟

به صورت کلی باید بیان کرد عفونت های ایجاد شده در لوزه در درجه اول با مصرف آنتی بیوتیک ها قابل درمان می باشد. برداشت لوزه ممکن است در این مرحله انجام شود. دو دلیل اصلی برای برداشت لوزه و ادنوئید وجود دارد که شامل عفونت های مکرر با وجود مصرف آنتی بیوتیک و اختلال تنفسی ناشی از لوزه و یا ادنوئید بزرگ می باشد. انسداد رخ داده شده باعث ایجاد اختلال در خواب و خروپف می شود که این امر منجر به آلودگی روزانه در بالغین شده و مسائل رفتاری را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

تنفس دهانی به دلیل مشکل در بزرگی لوزه باعث بدشکل شدن صورت و هم ترازی نامناسب می شود. عفونت های زیاد و متداوم روی سایر نقاط مانند شیپور استاش، مجرایی بین عقب بینی و داخل گوش و … تاثیر می گذارد. تحقیقات نشان می دهد که برداشت ادنوئید می تواند برای درمان کودکانی که به این بیماری گرفتار هستند بسیار مفید باشد. در افراد بالغ احتمال سرطان یا یک تومور می تواند دلیل دیگری برای برداشت لوزه و ادنوئید باشد.