جراحی فتق

جراحی فتق وسیع شکمی – کلیه هرنی ها هموروئید

فتق وسیع شکمی : به مرور زمان و یا به دلیل بیماری های مختلف اگر ارگان ها بدن ضعیف شود قطعا می تواند باعث ایجاد بیماری های مختلف شود. این امر می توان به دلیل بالا رفتن سن و تحلیل رفتن برخی از بافت های بدن باشد که می بایست به آن توجه کرد و به دنبال درمان آن رفت.

فتق وسیع شکمی یکی از مواردی است که ممکن است با ضعیف شدن یکی از دیواره های ماهیچه ای که معمولا شکم می باشد بیرون بزند. در صورتی که فتق در دیواره شکمی یا کشاله ران رخ دهد، کیسه ای که از قسمت ضعیف شده بیرون می زند می تواند شامل قسمتی از روده و یا پوشش چرب روده ی بزرگ باشد. در این نوشته می خواهیم در مورد فتق وسیع شکمی مطالبی را به صورت مختصر بیان کنیم.

علائم شایع فتق وسیع شکمی:

به صورت کلی می توان شایع ترین علائم فتق وسیع شکمی را به سه دسته کلی تقسیم بندی کرد که شامل:

• فتق کشاله رانی
  • فتق جداره شکمی یا دیافراگم
  • و فتق نافی می باشد
  • نشانه های فتق وسیع شکمی

باید توجه داشته باشید که در خیلی از موارد فنق وسیع شکمی به جز ورم دردناک هیچ نشانه دیگری ندارد و نیاز به رسیدگی یا درمان فوری در آن احساس نمی شود. برخی از فتق ها می توانند بسیار دردناک باشند و در هنگام ایستادن، زور زدن و بلند کردن اشیای سنگین دردهای مذکور تشدید می شود. خیلی از افرادی که متوجه ورم یا درد شدید در خود می شوند مجبور می باشند که به پزشک متخصص مراجعه کنند. برخی موارد شدت بیماری به حدی می باشد که فتق نیازمند جراحی است. به صورت مثال زمانی که فتق وسیع شکمی باعث مسدود یا فشرده شدن قسمتی از روده می شود. در صورتی که فتق باعث ایجاد مشکلات حاد شود بهتر است به سرعت رسیدگی شود.

در صورت دیدن علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

همانطور که اشاره شد به دلیل وجود مشکلات وسیع در برخی موارد بهتر است در هنگام فتق وسیع شکمی به پزشک مراجعه کنید:

• وجود درد
  • عدم توانایی در انقباض شکمی
  • وجود سوزش معده و ریفلاکس اسید معده

علائم فتق وسیع شکمی در کودکان

باید بدانید ممکن است فتق شکمی در کودکان نیز رخ دهد. فتق های کشاله رانی در کودکان و نوزادان نتیجه ضعیف بودن جداره شکمی می باشد که در هنگام تولد ایجاد شده است. گاهی اوقات فتق زمانی قابل مشاهده می باشد که کودک در حاله گریه کردن، سرفه و حرکت دادن شکم خود می باشد. کودک در زمان فتق وسیع شکمی ممکن است دچار کج خلقی و بی اشتهایی شود. در سنین بالاتر نیز فتق زمانی که کودک سرفه می کند خود را نشان می دهد.

دلایل ایجاد فتق وسیع شکمی چیست؟

شاید بتوان عنوان کرد به جز فتق برشی دلایل خاصی برای ایجاد فتق وجود ندارد. اما ریسک بیماری فتق با بالا رفتن سن افزایش پیدا کرده و در مردان شایع تر است. فتق ممکن است موروثی بوده که در زمان تولد خود را نشان می دهد. در برخی کودکان به دلیل نقص در جداره شکمی خود را نشان می دهد. فعالیت های سنگین ممکن است به دلیل فشاری که به جداره شکمی وارد می کنند باعث ایجاد فتق شکمی می شوند که این فعالیت ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

• سرفه های مستمر
  • بزرگ شدن پروستات
  • تغذیه نامناسب
  • بلند کردن اشیاء سنگین
  • آب آوردن شکم
  •  چاقی یا اضافه وزن
  • زور زدن هنگام ادرار کردن
  • – ورزش های سنگین
  • استعمال دخانیات

چگونه می توان فتق وسیع شکمی را درمان نمود؟

بدانید روش درمانی با توجه به بیمار و اندازه فتق متغییر است. پزشک ممکن است فتق شکمی بیمار را برای نشانه های احتمالی تحت نظر خود بگیرد. اما به صورت کلی سه روش برای درمان فتق وجود دارد که شامل: تغییر رویه زندگی، مصرف برخی داروها و جراحی می باشد.

تغییر در رویه زندگی

تغییر سبک زندگی می تواند باعث از بین رفتن علائم فتق شود ولی باید بدانید که به صورت کامل آن را بهبود نمی بخشد. می بایست در رژیم غذایی تغییراتی ایجاد شود و بیمار باید از دراز کشیدن پس از خوردن غذا خودداری کند. انجام برخی ورزش ها می تواند به تقویت ماهیچه نیز کمک کند و علائم آزار دهنده را از بین ببرد. انجام اشتباه برخی حرکات ورزشی نیز می تواند پایه گذار ایجاد فتق وسیع شکمی باشد.

مصرف داروها

در صورت ایجاد فتق جداره شکمی، پزشک مربوطه سعی می کند داروهای مختلف را تجویر کند تا با کاهش اسید معده درد را کاهش دهد. برخی از این داروها شامل مسدود کننده گیرنده اچ2 و مهار کننده پمپ پروتون می باشد.

عمل جراحی

در صورتی که فتق بزرگ و دردناک باشد، پزشک ممکن است تصمیم به جراحی بگیرد. در جراحی فتق وسیع شکمی، پزشک سوراخی که در جداره شکمی ایجاد شده است را می دوزد یا به لاپاراسکوپی این کار را انجام می دهد. لاپاراسکوپی تنها از یک دوربین و یک ابزار جراحی کوچک قابل انجام است. پس از عمل جراحی بیمار بهتر است تا 6 هفته فعالیت سنگین نداشته باشد. باید عنوان کرد که تمامی فتق ها نمی توان با لاپاراسکوپی درمان نمود.